fredag 3. desember 2010

Kjeks

Da jeg skulle gifte meg, var jeg så heldig å få ei kokebok med masse deilige oppskrifter fra venninnene mine i utdrikningslaget. De hadde samlet sammen sine favoritter, slik at jeg kunne bli en god husmor. Den ene oppskriften var på Chocolate chip cookies.


Da mannen i huset inviterte til spillkveld og kveldsmat var det selvsagt den perfekte anledning til å varte opp med noe ekstra godt etter rundstykkene. Chocolate chunk cookies. Jeg sjekket ingrediensene og alt var i hus.Da kunne jeg bare sette i gang med bakingen. 


Men nå har jeg bakt disse kjeksene ganske mange ganger og det fristet å utforske litt...derfor to bakeboller. Etter å ha hatt i de viktigste ingrediensene, delte jeg den doble oppskriften (ja, for man kan jo ikke bare bake enkel oppskrift når man først er i gang) i to enkle. I den ene fikk mannen æren av å kutte opp og blande i sjokoladebiter. Jeg eksperimenterte...og hadde i en spiseskje peanøttsmør og omtrent 50g hakkede peanøtter. Så var det bare å sette på brettet...


Sette i ovnen...

...og vente på at godsakene skulle bli ferdig. Ettersom konsistensen ble litt forskjellig på de to deigene, ble kjeksene også litt forskjellige. Peanøttkjeksene ble sprø, mens sjokoladekjeksene ble litt seige. Jeg syntes faktisk at det passet også, så jeg ville ikke gjort noe mer med hverken oppskrift eller steketid senere.


            

NAM

Så er det da heller ikke så dumt som pynt i Norgesglass...bortsett fra at det blir mindre og mindre pent ettersom mengden i glassene minker. Og hvor lenge de får stå så fulle som dette, gjenstår å se. De som kjenner oss, vet at vi er to søtmonser, og når den ene er eksamenslesende student og den andre permitert gravid, sier det seg selv at ny porsjon sikkert må bakes ganske snart...


Men det gjør vel ingen ting?

2 kommentarer:

  1. Godt å sjå at me lykkast med oppskrifts boka di!! Nyt fredagen med din kjære og baby B. Klem M xx

    SvarSlett