søndag 18. november 2012

Godt brød

Hva er vel bedre enn nysteikt brød? Og spesielt med slike gode råvarer...gulrot, sesamfrø, linfrø, valnøtter, osv.


Du trenger:
8dl vann*
50g gjær
1,5 dl solsikkefrø
1 dl linfrø
1dl sesamfrø
2 dl havregryn
3 dl sammalt hvete
100g valnøtter / 2 gulrøtter**
1 l hvetemel
1 ts salt
* Ettersom jeg hadde noe melk som gikk ut på dato, hadde jeg ca.halvparten melk og halvparten vann.
**  evt. 50g valnøtter og 1 gulrot...det ble veldig godt! 


Elt sammen på vanlig brøddeigvis...bland alt det tørre sammen. Ha så i vesken. Jeg ble litt usikker på om jeg hadde skrevet feil eller om det ikke skulle være smør/olje i...men tømte oppi noen klunker med ytral olje. Det ble i alle fall ikke feil!

Hev i 30-40 min. Kna deigen og del i to emner og ha i brødformer. Etterhev i 1 time. Stekes på 200grader i 50minutt.
 

 
 Spis med det pålegget du liker best. Har en liten "hang-up" på skinkeost om dagen. Ridderost med papirka var også fortreffelig. 

NAM

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar