lørdag 11. desember 2010

Julebakst

Vi er nesten halvveis i desember og jeg har utsatt julebaksten for ikke å komme i fare for å spise den opp før selve jula er her. I går gjorde jeg som Connie anbefalte i sin litt annerledes julekalender. Jeg gikk gikk til innkjøp av ingredienser. 


Her er det litt av hvert å ta av, og det er mer i skapene dersom jeg skulle gå tom. En god start. Så er det bare å finne frem redksaper.
 


 Er det alt tro? Så pent og ryddig er det forresten lenge siden det har vært på kjøkkenbordet mitt... Da er det bare å sette i gang. Resultatet er som følger...

Sort 1: Kokosmakroner


Sort 2:Cola - kaker (nesten litt som brune pinner)


Sort 3: Sjakkruter


Sort 4: Risboller


Oppskriftene finnes på forskjellige nettsider rundt omkring...

Legger inn den av cola-kakene, som kanskje er de minst vanlige. 

Dette må du ha:
300g smør
300g sukker
450g mel
1,5 ts natron
1,5ts bakepulver
3ts vaniljesukker
3ss lys sirup

Slik gjør du:
Varm sirupen i en kasserolle, på svak varme.
Pisk smør og sukker hvitt.
Bland alt det tørre og den varme sirupen i en bolle.
Det kan være greit å ha alt på bordet og jobbe deigen sammen med hendene.
Del i 8 deler, og rull ut i pølser. 
Legg pølsene på bakepapir på plate og trykk litt flate.
De renner ut, så ikke ha dem for tett - 3 eller 4 stenger på en plate.
Stek i 25-30minutt på 150°c.
Skjer opp på skrått mens varme og la ligge under håndkle.
Så har du sprø og deilige cola-kaker!

4 kommentarer:

  1. Dette var kjempekoselig Dittemor. Fikk en kjempegod julefølelse.
    Har pyntet rundt omkring og med blomster

    SvarSlett
  2. Fantastisk, kan eg komma med ein gong å smaga baksten?!! Og de cola-kagene så knall ud, den oppskriftå virka jammen lett å følga også, kanskje eg må prøva;) Joffa:)

    SvarSlett
  3. Gleder meg til å smake!!

    SvarSlett
  4. dette er fantastisk Birgitte...for en svigerdatter...

    SvarSlett